dag 15 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van aianaarisrael - WaarBenJij.nu dag 15 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van aianaarisrael - WaarBenJij.nu

dag 15

Door: Anneke

18 Augustus 2005 | Israel, Jeruzalem

Donderdag 18 augustus
We zijn de dag weer begonnen met ontbijt, stille tijd en teamtijd.
Tijdens de teamtijd hebben we chocoladetaart gegeten omdat ik jarig ben en ik heb een hele mooie menora van het team gekregen!
Na de teamtijd zijn we naar het strand gegaan. Om 18.00 uur hadden we een barbecue samen met het team van Jan en Esther en voor deze barbecue hadden we ook mensen uitgenodigd die we de afgelopen dagen hebben leren kennen.
Ruby, de man die we eergisteren op het strand hebben leren kennen, was er ook! We hebben hele goede gesprekken gehad. Hij is Joods, maar hij was wel heel nieuwsgierig naar ‘ons’ geloof. Hij vond het ook heel bijzonder dat we met zoveel jongeren naar Israël zijn gekomen om over Yeshua te vertellen. Alleen dat al, maakte dat hij nieuwsgierig is geworden naar ons verhaal. Ik heb hem een hebreeuws boek kunnen gegeven waarin een persoonlijk getuigenis staat.
Er waren meer mensen op dit veld aan het eten en aan het barbecuen en met veel mensen hebben we dan ook nog goede gesprekken gehad. Vlakbij ons zaten Joodse mensen met elkaar te eten. We raakten wat met hen aan de praat en we konden vertellen wat we in Israël kwamen doen. Ik heb met een vrouw gepraat over Jesaja 53, ze was op zich wel geïnteresseerd, maar ze was ook wel weer heel overtuigd Joods. Ze vonden het wel leuk dat we een dramastukje voor hen gingen doen, dus we zijn begonnen ‘Upon the stage’ en daarna hebben ‘The heart’ gedaan. Hierna weer wat verder gepraat en er kwamen nieuwe mensen bijzitten en die wilden ook wel een dramastukje zien. Toen hebben we de ‘Via Dolorosa’ voor hen gespeeld. Wel confronterend voor deze Joodse mensen, maar het is wel goed geweest dat we de boodschap over Yeshua op deze manier aan hen zichtbaar hebben gemaakt, omdat we met de gesprekken niet echt tot diepgang kwamen. We hebben enkele boekjes kunnen uitdelen over de persoonlijke getuigenis en folders over Jesaja 53.
Een stukje verderop, bij een soort ruïne, zaten Russische zwervers. Enkele teamleden hebben hier eten gebracht en we hebben een boekje over Jezus in het Russisch aan hen kunnen geven. Gerbrich kende nog een paar woorden Russisch en heeft hen verteld dat Jezus van hen houdt, dat was wel mooi.
Verder was er ook nog een Arabisch moslimgezin aan het barbecuen en met dit gezin hebben we ook nog een goed gesprek gehad. Het waren hele aardige mensen. Helemaal niet veroordelend over christenen. De man die erbij was zei ook dat ze geen extremisten waren, dat vond hij ook helemaal niet goed. Zo hebben we naar elkaars verhaal geluisterd en dit gezin heeft weer iets over Yeshua gehoord. Ze zagen Yeshua als een profeet en noemden Hem in hetzelfde rijtje als Mozes en Elia. Wij hebben kunnen vertellen dat we Hem als onze verlosser zien en ook wat er in de bijbel over Yeshua beschreven staat. Aan het einde hebben we hen een bijbel in het Arabisch kunnen geven.
Aan het eind van de avond kwamen we nog in gesprek met een familie, waar heel veel kinderen bij waren. We hebben niet echt goede gesprekken over Yeshua gehad, maar wel een aantal dramastukjes kunnen spelen, waaronder ‘The heart’. Evert heeft met de kinderen nog een grappig dramastukje gedaan, dit vonden ze prachtig. Inmiddels was het ook al half 1 en zijn we nog even op het kleed gaan liggen naar de lucht en de zee kijkend. Daarna zijn we teruggelopen naar het appartement. Het was weer een mooie dag!

• 06 September 2005 - 09:09

Jan De Jong:

leuke website en mooie foto's groeten, jan.