dag 7 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van aianaarisrael - WaarBenJij.nu dag 7 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van aianaarisrael - WaarBenJij.nu

dag 7

Door: Anneke

10 Augustus 2005 | Israel, Jeruzalem

Woensdag 10 augustus
Om 07.00 moesten we de koffers in de hal zetten en konden we gaan ontbijten. 9.00 uur zijn we met alle AIA-ers in bussen op weg naar Jeruzalem gegaan. Onderweg hebben we een stop gemaakt vlakbij de Dode zee. Helaas waren we er te ver vanaf om dichtbij het water te komen, maar we hebben wel foto’s kunnen maken. Na deze stop zijn we naar de Olijfberg gereden waar we foto’s konden maken van Jeruzalem. Echt supermooi om hier te staan. Dit ‘plaatje’ heb je al zo vaak gezien maar nu sta je er dan zelf, dat is echt wel heel bijzonder! Op de olijfberg staan allemaal graven. De mensen die hier begraven liggen hebben hier bewust voor gekozen, omdat ze er het eerst bij willen zijn als Jezus terug komt. Een mooie gedachte, maar of het iets uitmaakt waar je begraven ligt…
Hierna zijn we in de stad afgezet en konden we per team een paar uur rondkijken. Wij zijn met ons team naar de klaagmuur geweest, naar de tempelberg en naar de Katholieke grafkerk. Voor we bij de klaagmuur konden komen moesten we eerst door een checkpoint waar onze bagage gescand werd en de paspoorten gecontroleerd. Bij de klaagmuur heb je een apart mannengedeelte en een apart vrouwengedeelte. Het was wel mooi om hier te zijn, al had ik een veel langere muur verwacht. Als je bij de muur vandaan kwam moest je de eerste 20 meter achteruit lopen, omdat het niet hoort om de muur je rug toe te keren.
Hierna zijn we naar de tempelberg gegaan. Ook hier weer bagage,- en paspoortcontrole. Bijbels mochten niet meegenomen worden. We hadden wel geluk dat we de tempelberg op konden, want het was vandaag de eerste dag sinds weken dat er weer toeristen werden toegelaten. We hebben biddend rondjes gelopen om de moskee en sommige teams gingen met hun hele team bidden.
Om 16.00 uur hadden we afgesproken bij de Jaffo-gate, om vanaf hier naar Bethlehem te rijden. Bethlehem is helemaal omringd door een grote muur, de mensen wonen hier echt in een soort gevangenis. Door een checkpoint moet je erin en de sfeer voelt echt als oorlogsgebied. Er zijn veel kinderen op straat en soms gooien ze stenen naar kinderen die anders zijn dan hun. Echt triest om te zien hoe de mensen hier leven. We hadden hier ’s avonds een dienst waarin we gezongen hebben in wel drie verschillende talen. We waren met veel culturen en achtergronden bij elkaar, en toch vormden we een eenheid omdat we allemaal kinderen zijn van één Vader.
Na de dienst zijn alle teams naar de plaats gebracht waar ze de komende weken gaan sporten en evangeliseren.
Wij zijn naar Jaffo gebracht, naar het appartement van Patrick Boersma. Patrick heeft het afgelopen jaar voor AIA gewerkt en samen met Theo Tolsma de voorbereidingen gedaan voor dit grote project. Nadat alle luchtbedden opgepompt waren konden we gaan douchen en slapen. We hebben een prachtige dag gehad!

• 12 September 2005 - 09:03

Jenny:

hoi anneke, mooi verslag. Hele belevenis.Heb niet alles gelezen, het is denk ik voor jezelf een mooie herinnering! Leuk die foto's erbij. groetjes, jenny pieksma